Ο χώρος της αυλής του νηπιαγωγείου μας, αξιοποιείται με παιδαγωγικό τρόπο από τον προγραμματισμό του όλου εκπαιδευτικού έργου. Ως χώρος προσφέρει πολλές ευκαιρίες έκφρασης των μαθητών, κυρίως σε κινητικό επίπεδο, μέσα από το ελεύθερο ή προγραμματισμένο παιγνίδι αλλά και μέσα από διάφορες προγραμματισμένες δραστηριότητες του Προγράμματος Σπουδών.
Η αξιοποίηση του χώρου της αυλής, προσεγγίζεται , από δύο οπτικές, όπου η μία αφορά τη δημιουργική δράση που εξασφαλίζει ένα ευχάριστο, καθαρό, ασφαλές και εποικοδομητικό περιβάλλον, που σχετίζεται με τα εμπλεκόμενα μέλη του σχολείου( νηπιαγωγοί, μαθητές, γονείς, καθαρίστρια) και η δεύτερη αφορά την εκπαιδευτική δράση στο χώρο( νηπιαγωγοί,μαθητές,γονείς συνεργάτες).. Οι δύο παραπάνω οπτικές λειτουργούν εγκάρσια μεταξύ τους, προσδίδοντας την ιδιαίτερη σημασία στον αύλειο χώρο, ως ένα ζωτικό χώρο όπου όλα τα εμπλεκόμενα μέλη του σχολικού οικοσυστήματος, μπορούν να εκφράζονται δημιουργικά μέσα στο πλαίσιο της δια βίου Εκπαίδευσης.
Επομένως η αυλή του σχολείου, αποτελεί την εικόνα του σχολείου μας και ως τέτοια φροντίζουμε να την βελτιώνουμε αλλά και ταυτόχρονα αποτελεί το χώρο που προσφέρει ευκαιρίες ομαδοσυνεργατικής και ενεργητικής μάθησης. Στους τριμηνιαίους προγραμματισμούς λοιπόν εμπεριέχονται στα διάφορα διδακτικά σενάρια και δράσεις που υλοποιούνται στην αυλή , όπως παρατήρηση με μεγεθυντικό φακό των εντόμων, των λουλουδιών, την παρατήρηση των χρωμάτων κ.λ.π. , την συλλογή αυθεντικών πραγμάτων του φυσικού περιβάλλοντος( λουλούδια, φύλλα δένδρου κ.λ.π. , φωτογραφίσεις από τους μαθητές, περιποίηση και φροντίδα της υπαρκτής χλωρίδας, φύτεμα νέων λουλουδιών στο παρτέρι και περιποίησή του, διάφορα ψυχοκινητικά παιγνίδια, κ.λ.π.
Στο σχολείο μας λοιπόν τόσο ο χώρος της τάξης, τόσο οι χώροι που μας παραχωρούν τα συστεγαζόμενα Δημοτικά σχολεία( αίθουσα σχολικών δραστηριοτήτων, εργαστήριο πληροφορικής, αίθουσα της Α τάξης, γραφείο των διευθυντών) αλλά τόσο και ο χώρος της αυλής καθώς και τα εξοπλιστικά- εποπτικά υλικά των χώρων αυτών, αξιοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μέσα από το Πρόγραμμα Σπουδών, γεγονός που διαφαίνεται από τις σχετικές αναρτήσεις των ποικίλων εκπαιδευτικών δράσεων που υλοποιούνται στην σχολική μας μονάδα.
|
Το αυθεντικό εποπτικό υλικό
που έφεραν οι γονείς στο σχολείο |
|
Οι 3 ομάδες εργασίας στην τάξη |
Συγκεκριμένα το Α τμήμα, υλοποιώντας το διδακτικό σενάριο: Ο κόσμος των λουλουδιών, έχει εντάξει, μία ολοκληρωμένη ομαδοσυνεργατική εκπαιδευτική δράση(νηπιαγωγός,μαθητές,γονείς), όπου οι γονείς έφεραν στο σχολείο διάφορα λουλούδια, η νηπιαγωγός αξιοποίησε παιδαγωγικά το αυθεντικό εποπτικό υλικό με τους μαθητές μέσα από ομαδοσυνεργατική και ενεργητική μάθηση, μέσα στην τάξη, αξιοποίηση που οδήγησε τους μαθητές να δράσουν ομαδοσυνεργατικά και βιωματικά στο χώρο της αυλής, με σκοπό το φύτεμα των λουλουδιών στο παρτέρι του σχολείου μας, στην αξιολόγηση των παραπάνω δράσεων από όλα τα εμπλεκόμενα μέλη που συνεργάστηκαν για την ολοκλήρωση του τελικού προιόντος.
|
Η ομάδα δημιουργικής έκφρασης |
|
Φύλλο δημιουργίας |
|
Φύλλο δημιουργίας |
|
Φύλλο δημιουργίας |
|
Τελικό προϊόν
|
|
Πως ήταν το παρτέρι
|
Η δράση όμως δεν σταματά, συνεχίζεται στο χώρο της αυλής:
|
Η Ομάδα σκαψίματος και το εργαλείο σκαλιστήρι |
|
Το κάθε παιδί έχει επιλέξει το λουλούδι που θα φυτέψει |
Στην αρχή ορίστηκαν οι ομάδες εργασίας, που ήταν η ομάδα σκαψίματος, η ομάδα φύτεψης, η ομάδα ποτίσματος και η ομάδα καθαριότητας.
|
Η ομάδα ποτίσματος. το προνήπιο έχει πλαστικό μπουκάλι και το νήπιο γυάλινο βάζο
|
|
Η ομάδα καθαριότητας, σκούπα, φαράσι, σακκούλα |
Η βιωματική - λειτουργική δράση και η ενεργητική- συνεργατική μάθηση των μαθητών αρχίζει στον χώρο της αυλής:
Οι μαθητές σκάβουν στο παρτέρι
Οι μαθητές φυτεύουν τα λουλούδια τους στο παρτέρι:
Οι μαθητές καθαρίζουν και ποτίζουν το παρτέρι
Στη συνέχεια οι μαθητές καθαρίζουν το χώρο:
Στη φάση υλοποίησης των δράσεων η νηπιαγωγός συντόνιζε και εμψύχωνε την προσπάθεια των μαθητών. Σε δύο φάσεις υπήρξε παρέμβαση υποδειγματική από τη νηπιαγωγό και την μητέρα συνεργάτη:
Αξιολόγηση της παραπάνω δράσης: Φάση αρχικής αξιολόγησης: Οι μαθητές αρχικά παρατήρησαν πολύ προσεκτικά την αρχική εικόνα που επικρατούσε στο παρτέρι της αυλής του σχολείου,ύστερα από υπόδειξη της νηπιαγωγού, με σκοπό στο τέλος της δράσης τους να προβούν σε συγκρίσεις του παρτεριού στο πριν και στο μετά της δράσης τους. Έκαναν περιγραφή του παρτεριού, υποθέσεις για το πως θα είναι μετά, εξέφρασαν για το πως νιώθουν για την τωρινή εικόνα, φαντάστηκαν πως θα νιώσουν ως προς το τελικό προϊόν.
Φάση τελικής αξιολόγησης: Οι μαθητές μέσω των συγκρίσεων που έκαναν είπαν ότι με τη δράση τους μεταμόρφωσαν το παρτέρι του σχολείου, έγινε όμορφο και ότι όλες οι ομάδες συνεργάστηκαν πολύ καλά και ότι οι υποθέσεις τους επαληθεύτηκαν. Η μητέρα συνεργάτης έδωσε συγχαρητήρια σε όλες τις ομάδες για το αποτέλεσμα της συνεργασίας τους και εξέφρασε τη χαρά της που είχε την ευκαιρία να συνεργαστεί και αυτή στη συγκεκριμένη προγραμματισμένη δράση του προγράμματος σπουδών.
Τελικό προϊόν:
Η Φροντίδα και η περιποίηση του παρτεριού συνεχίζεται από τους μαθητές της σχολικής μας τάξης. Αφήσαμε σκοπίμως χώρο στο παρτέρι για να μπορέσουν οι μαθητές του Β τμήματος και του συστεγαζόμενου Ολοήμερου νηπιαγωγείου, να κάνουν τη δική τους φύτεψη.
Η παραπάνω περιγραφή στοιχειοθετεί ένα πρόγραμμα διαθεματικής προσέγγισης συμβατό με το Α Π και ένα εκπαιδευτικό μοντέλο διδασκαλίας, όπου όλοι έχουν ζωτικό χώρο έκφρασης για ομαδοσυνεργατική, βιωματική και ενεργητική μάθηση, σε ένα αλληλεπιδραστικό σχολικό περιβάλλον που βασίζεται στο τρίπτυχο: Δράση-Αναστοχασμός-Δράση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου