|
2012-2013, Νήπια- Α τάξη και οι συνεργάτες
γυμνάστρια, παιδαγωγός και γονέας |
|
Η μουσικός στην εκμάθηση τραγουδιού |
Η πρώτη συνδιδασκαλία υλοποιείται κατά τα τέλη Οκτωβρίου ή αρχές Νοεμβρίου, διάστημα κατά το οποίο, η προσχολική τάξη έχει πετύχει την προσαρμογή της και οπότε είναι έτοιμη να προβεί στη συνεργασία με την Α τάξη. Το μαθητικό δυναμικό της Α τάξης είναι συνήθως 24 μαθητές, από τους οποίους περίπου οι 11 μαθητές είναι περσινοί συνεργάτες μου, πραγματικότητα που διευκολύνει την καινούργια δράση κάθε φορά, αφού ως νήπια είχαν βιώσει ήδη την εμπειρία των συνδιδασκαλιών. Στην υλοποίηση της κάθε συνδιδασκαλίας, έχει προηγηθεί συνεννόηση με την παιδαγωγό της Α τάξης, ( ορισμός διδακτικού σεναρίου, δράσεις των μαθητών στα γνωστικά πεδία, ένταξη της συνδιδασκαλίας στην Ευέλικτη Ζώνη), με τους συνεργάτες παιδαγωγούς ειδικοτήτων( Μουσικός, γυμναστής, πληροφορικής) και με την Σχολική Σύμβουλο που θα επισημάνει τυχόν διευκρινήσεις, έτσι ώστε να μπορεί η όλη προσπάθεια να έχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Η κάθε συνεργατική δράση των δύο βαθμίδων, περιλαμβάνει την αναγκαία συνθήκη της φάσης προετοιμασίας, όπου οι μαθητές συνεργάτες, με την υποστήριξη κυρίως των γυμναστών και των μουσικών, ενεργοποιούνται σε παιγνίδια γνωριμίας, εμπιστοσύνης, συνεργασίας, ομαδοποίησης και σιγά σιγά αρχίζουν οι δράσεις να γίνονται πολύ συγκεκριμένες και σχετικές με τη θεματική του κάθε διδακτικού σεναρίου. Συνήθως η αφόρμηση μπορεί να είναι ένα παραμύθι ή ένα τραγούδι που έχω γράψει η ίδια, το έχω επεξεργαστεί με τος μικρούς μου συνεργάτες και αφού έχει κερδίσει το ενδιαφέρον τους ήδη, προτείνω να το μοιραστούμε με τους μαθητές της Α τάξης. Κάπως έτσι αρχίζει η δράση μας και στην πορεία μέσω της αλληλεπίδρασης όλων των συνεργατών, σχηματοποιείται η πορεία της κάθε συνδιδασκαλίας. Ο στόχος είναι να υλοποιηθούν 3 με 4 συνδιδασκαλίες κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, ανάλογα με τις συνθήκες και τις ιδιαιτερότητες της κάθε συνεργασίας που προκύπτει κάθε χρόνο.
|
Οι συνεργάτες, παιδαγωγός- μουσικός και
τα νήπια |
|
Τα νήπια και οι συνεργάτες παιδαγωγός,
γυμναστής και γονέας |
|
ομαδοσυνεργατική δράση των νηπίων
και Α τάξη με τον γυμναστή |
|
Παιγνίδι συνεργασίας |
Η φάση της προετοιμασίας, για την οποία έγινε αναφορά παραπάνω, είναι πολύ σημαντική, επειδή θεμελιώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, την υλοποίηση της κάθε συνδιδασκαλίας, αφού προσφέρει στους μαθητές ευκαιρίες αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας μέσα από παιγνίδι και τραγούδι, δηλαδή μαθησιακές δράσεις που είναι συμβατές και ευχάριστες για τους μαθητές αυτής της ηλικίας, καθώς επίσης προσφέρει την ευκαιρία σε όλους τους συνεργάτες- μαθητές να ενθαρρυνθούν και να αξιοποιήσουν τις προυπάρχουσες γνώσεις τους ώστε να οδηγηθούν και να πετύχουν τη σταδιακή μάθηση της νέας γνώσης, με δοκιμές και πλάνες, με ερευνητικές και ανακαλυπτικές μέθοδοι προσέγγισης της γνώσης, που βασίζονται στην βιωματική εμπειρία, μέσα σε ένα ποικίλο αλληλεπιδραστικό σχολικό περιβάλλον.
|
Παιγνίδια εμπιστοσύνης |
|
Παιγνίδια συνεργασίας |
|
Παιγνίδια ομαδοποίησης |
|
Δραματοποίηση παραμυθιού |
|
παιγνίδι δραματοποίησης |
|
Η μουσικός σε συνεργασία με τις
δύο βαθμίδες |
Σημαντική επίσης είναι και η συνεργασία των γονέων που εμπλέκονται κάθε φορά σε κάθε συνδιδασκαλία για την βιντεοσκοπισή της ή και η συμμετοχική τους δράση σε αυτή, παράγοντας που μέσα από την ίδια την πράξη πιστοποιεί στους μαθητές για τη στενή σχέση των γονέων και των παιδαγωγών και που τα οδηγεί να νιώσουν αυτοπεποίθηση, ασφάλεια και ικανοποίηση για την ύπαρξη αυτής της εγκάρσιας σχέσης. Επίσης λειτουργεί κατά τον ίδιο τρόπο και ανάμεσα στους γονείς και στους παιδαγωγούς, επομένως όλοι τα εμπλεκόμενα μέλη, ασκούνται στη συνεργασία και στην
|
Η μουσικός ,τα νήπια και η Α τάξη
στην εκμάθηση τραγουδιού |
διάθεση από κοινού να αξιολογούν, με αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση την όλη προσπάθεια.
|
Παιγνίδια συνεργασίας |
|
Τα νήπια και η Α τάξη σε δραμα-
τοποίηση τραγουδιού |
|
Αλληλοδιδακτική μέθοδος
τα νήπια με την καθοδήγηση
της μουσικού, μαθαίνουν το
τραγούδι στην Α τάξη |
|
Η μουσικός και οι
μαθητές συνεργάτες |
|
Παιγνίδι ομαδοποίησης |
Η όλη παραπάνω προσπάθεια αποτελεί ένα εκπαιδευτικό μοντέλο δράσης που ενδυναμώνει τη συνεργασία των δύο βαθμίδων, την ομαλή προσαρμογή και μετάβαση των νηπίων στην επόμενη βαθμίδα αλλά και εξασφαλίζει ένα οικοσυστημικό μοντέλο ενός σύγχρονου δημόσιου σχολείου, κατά το οποίο, μαθητές- παιδαγωγοί- γονείς, έχουν το ζωτικό τους χώρο, στον οποίο ισότιμα εξασφαλίζουν τη δια βίου μάθηση.
|
Παιγνίδι συνεργασίας |
|
Οι παιδαγωγοί των δύο
βαθμίδων και οι ομάδες
συνεργασίας των μαθητών |
Ελπίζω η δημοσίευσή μου αυτή να προκαλέσει το ενδιαφέρον και άλλων συναδέλφων, ώστε και αυτοί να προβούν στην υιοθέτηση του παραπάνω εκπαιδευκού μοντέλου, κυρίως απευθύνομαι σε συστεγαζόμενα σχολεία, και να αισθανθούν τη χαρά της συνεργασίας των δύο βαθμίδων, μέσα από διάφορα θεματικά ταξίδια με τους μαθητές τους..Καλή δράση...
|
Δραματοποίηση τραγουδιού
νήπια- Α τάξη |
|
Παιγνίδια συνεργασίας |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου