Υλοποίηση των εργαστηρίων από την εκπαιδευτικό Ζούζουλα Αικατερίνη ως προς την θεματική ενότητα: Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.
Με τίτλο: STEAM και η ΓΗ γυρίζει….”
Δεξιότητες δημιουργικής σκέψης, ψηφιακών εργαλείων και καινοτομίας.
Διάρκεια 3 εβδομάδες κατά την περίοδο του Γ Τριμήνου(ΜΑΙΟΣ)
Σύνδεση με τη βασική θεματική: STEAM και η ΓΗ γυρίζει….”
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΤΙΤΛΟΣ: 1.Γνωριζόμαστε από κάπου; Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις
1 Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική. Τοποθετούμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος.Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια και κάθονται στην ολομέλεια. Μουσική προτεινόμενη από το The Internet Archive πηγή ανοιχτού περιεχομένο παγκοσμίως ελεύθερο https://archive.org/details/MozartComplete9Vol44FullCD.Flac/ Mozart/Volume+1(CD01)+Symphonies+KV+16-19-19A-22-43- 45.flac (Arts, Ψηφιακές Δεξιότητες, Ασφάλεια).
2.Διερευνούμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητάμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για το διάστημα και τι θα ήθελαν να μάθουν και γράφουμε σε χαρτόνι ή στον πίνακα (ή και διαδραστικό πίνακα εάν υπάρχει) όλες τις ιδέες που έχουν οι μαθητές.
3.Βλέπουμε το βίντεο από το YouTube «National Geographic | Επιστήμη 101 | To Ηλιακό Σύστημα» και μιλούμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες (Ψηφιακές Δεξιότητες – DigComp Edu -Γνώσεις Πληροφορησης και Δεδομένων)
4. Δημιουργία puzzle με το ψηφιακό εργαλείο https://www.jigsawplanet.com/ με τον Ήλιο, τη Γη και τη Σελήνη1 Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική. Τα παιδιά κάθονται στα τραπεζάκια τους, ακούν μουσική και ανταλλάσσουν συναισθήματα.Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια και χορεύουν κρατώντας κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Μουσική προτεινόμενη από το The Internet Archive πηγή ανοιχτού περιεχομένο παγκοσμίως ελεύθερο https://archive.org/details/MozartComplete9Vol44FullCD.Flac/ Mozart/Volume+1(CD01)+Symphonies+KV+16-19-19A-22-43- 45.flac (Arts, Ψηφιακές Δεξιότητες, Ασφάλεια). Τα παιδιά πειραματίζονται με τις εικόνες των πλανητών: Τους παρουσιάζουν σε τυχαία σειρά μαζί με τον ήλιο, τους τοποθετούν στο τραπέζι.
2.Διερευνούμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητάμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για το διάστημα και τι θα ήθελαν να μάθουν και γράφουμε σε χαρτόνι ή στον πίνακα (ή και διαδραστικό πίνακα εάν υπάρχει) όλες τις ιδέες που έχουν οι μαθητές.
3.Βλέπουμε το βίντεο από το YouTube «National Geographic | Επιστήμη 101 | To Ηλιακό Σύστημα» και μιλούμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες (Ψηφιακές Δεξιότητες – DigComp Edu -Γνώσεις Πληροφορησης και Δεδομένων)
4.Δίνεται στα παιδιά μία καρτέλα εικόνων ονομάτων με τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος – καρτελάκια της εικόνας.Τα παιδιά ανά ζευγαράκια την παρατηρούν καλά και καλούνται να δημιουργήσουν την ίδια την εικόνα βάζοντας τα καρτελάκια τους στη σωστή θέση.
Μετρούν τα καρτελάκια και ανακαλύπτουν τον πλανήτη Πλούτωνα.
5. Δημιουργία puzzle με το ψηφιακό εργαλείο https://www.jigsawplanet.com/ με τον Ήλιο, τη Γη και τη Σελήνη., τη Γη και τις φάσεις της σελήνης, με εικόνες που επέλεξαν από το Googl .
Συνεργατικό πάζλ
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες τριών - τεσσάρων ατόμων. Κάθε ομάδα έχει ένα τουλάχιστον νήπιο το οποίο δημιουργεί στον υπολογιστή το παζλ, τα προνήπια της κάθε ομάδας παρατηρούν τη διαδικασία.και έπειτα παίζουν συνεργατικά το παζλ .
Ανεστραμμένη μάθηση: Τα παιδιά μπορούν να παίζουν στο σπίτι τους τα παζλ στα παρακάτω λινκ:
ΗΛΙΟΣ
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=235851f09b1a
ΓΗ-ΣΕΛΗΝΗ
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3bb5f550f6d8
Η ΓΗ
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0b9f066aa48a
ΟΙ ΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1b23dd27a549
ΠΡΟΣΔΟΚΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Α)Παιχνίδι γνωριμίας που στόχο έχει τη δημιουργία ενός κλίματος συναισθηματικής ασφάλειας και φροντίδας
Β)Γνωριμία σε δυάδες με την τυχαία επιλογή καρτών πλανητών
Γ)Πρόκληση ενδιαφέροντος, περιέργειας και εσωτερικού κινήτρου αναφορικά με το υποδιερεύνηση θέμα.
Δ) Σύνδεση με την τεχνολογία (Flynn,1999) και προβολή βίντεο από το YouTube προετοιμάζοντας σωστά τους μαθητές στην ορθή και παραγωγική χρήση του διαδικτύου.
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τα παιδιά απόλαυσαν τη μουσική του Μότσαρτ, αντάλλαξαν συναισθήματα χόρεψαν σε ζευγαράκια με τις εικόνες πλανητών του ηλιακού συστήματος κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα κλίμα συναισθηματικής ασφάλειας. Δημιουργήθηκε στην τάξη η κατάλληλη παιδαγωγική ατμόσφαιρα η οποία ενεργοποίησε το ενδιαφέρον, την περιέργεια-εσωτερικό κίνητρο αναφορικά με τη διεερεύνηση θέμα. Τα παιδιά προετοιμάστηκαν για την ορθή και παραγωγική χρήση του διαδικτύου. Παρακολούθησαν το βίντεο στο Yuo tube, αναζήτησαν φωτογραφίες στο Google, δημιούργησαν παζλ στο ψηφιακό εργαλείο https://www.jigsawplanet.com/.
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ(2η εβδομάδα τρεις ωρες)
Τίτλος: 2.Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά....Υπάρχει ζωή εκεί έξω;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Ενεργοποίηση
Τα παιδιά σε ομαδούλες παρατηρούν διαφάνεια του ηλιακού συστήματος που τους έχει δοθεί-πειραματίζονται με τα καρτελάκια των πλανητών και τον ήλιο-προσπαθούν να βάλουν στη σωστή σειρά τους πλανήτες με οδηγό τη διαφάνεια.
1.Πλανήτες από κοντά...με τη ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/ (Technology-Ψηφιακές Δεξιότητες)
2.Με το πρόγραμμα Cmap Tools από τη σελίδα http://cmap.ihmc.us/download ή από το πρόγραμμα https://www.mindomo.com/ δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τις ιδέες των παιδιών αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα (Technology-Ψηφιακές Δεξιότητες) -Εξηγείται αναλυτικά παρακάτω με ερωτήματα που θέτεi ο/η νηπιαγωγός.
Εργαστήριο 2, Δραστηριότητα 2 - Επεξήγηση Ο/Η νηπιαγωγός θέτει ανοιχτά ερωτήματα προκειμένου να προάγει τη γνωστική δραστηριότητα και να μειώσει το γνωστικό φορτίο αλλά και να βοηθήσει τα παιδιά να εξασκήσουν την προσοχή και την παρατηρητικότητά τους όπως: Πόσοι είναι οι πλανήτες; Τι σχήμα έχουν; Τι χρώμα έχουν; Σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν; Βλέπετε ή παρατηρείτε κάτι ιδιαίτερο σε κάποιους πλανήτες που να τους διαφοροποιεί; Πως κινούνται; Που βρίσκεται ο Ήλιος; Που είναι ο δικός μας πλανήτης, η ΓΗ; Ποιος είναι ο πιο κοντινός πλανήτης στο δικό μας; Ποιος είναι ο πιο μακρυνός πλανήτης από τον δικό μας; Υπάρχει ζωή στους άλλους Πλανήτες;
3. Τα παιδιά ανά ζευγάρια ζωγραφίζουν τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος σε μαύρα χαρτόνια Α4 με πινέλα-νερομπογιές. Βάζουν στη σωστή σειρά τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος.
Όσα παιδιά ήθελαν, συμμετείχαν στο να βάλουν στη σειρά τους πλανήτες, τον πιο μικρό-κοντινό, πιο μεγάλο, πιο απόμακρο σε σχέση με τον ήλιο κρατώντας μπαλόνια με τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος(σύνδεση με την υλοποίηση της εβδομαδιαίας θεματικής που υλοποίησε η φοιτήτρια).Τα παιδιά που δεν συμμετείχαν όσα ήθελαν λειτουργούσαν υποστηρικτικά στα παιδιά της πιο πάνω ομάδας για την σωστή θέση των πλανητών.
4. Τα παιδιά δημιούργησαν μία δική τους κατασκευή μηχανικής σε χαρτόνι: τους μακρινούς πλανήτες(Ποσειδώνας-Ουρανός) και τον πιο κοντινό (Ερμή) σε σχέση με τη Γη και ανά ομάδα έγραψαν τα βήματα των διαδρομών σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, σε χαρτί Α4.
Τα παιδιά τοποθετούν ρομπότ δεινόσαυρο, παίζουν και διασκεδάζουν παρακολουθώντας τη διαδρομή του ρομπότ κάθε φορά σύμφωνα με τα βήματα των διαδρομών που έχουν σχεδιάσει ανά ομάδες.
5.Δημιούργησαν έναν μεγάλο και ένα μικρό δικό τους πύραυλο.(σύνδεση με την υλοποίηση της θεματικής που υλοποιεί η φοιτήτρια).
ΠΡΟΣΔΟΚΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ.
-Να μάθουν τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος
-Να οπτικοποιήσουν τη σκέψη τους
-Να εκφραστούν με δημιουργικό τρόπο
-Με βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο ΉλιΤα παιδιά δημιούργησαν μία δική τους κατασκευή μηχανικής σε χαρτόνι: τους μακρινούς πλανήτες(Ποσειδώνας-Ουρανός) και τον πιο κοντινό (Ερμή) σε σχέση με τη Γη και ανά ομάδα έγραψαν τα βήματα των διαδρομών σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, σε χαρτί Α4.
Δημιούργησαν έναν μεγάλο και ένα μικρό δικό τους πύραυλο.(σύνδεση με την υλοποίηση της θεματικής που υλοποιεί η φοιτήτρια).ος εξασκώντας την αισθητηριακή μνήμη
-Να σκεφτούν, να μετρήσουν και να υπολογίσουν προκειμένου να δημιουργήσουν μια κατασκευή μηχανικής
Ψηφιακές Δεξιότητες -Επαυξημένη πραγματικότητα (Technology- Artificial Intelligence) -Υπολογιστική Σκέψη (Engineering-Μηχανική)
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Έγιναν αρκετές παρεμβάσεις για την υλοποίηση του προγράμματος από τα παιδιά.
Δεν έγιναν τα 3 και 4, αντικατάστάθηκαν από τα παρακάτω:
Τα παιδιά έμαθαν τους πλανήτες, δημιούργησαν ανά ζευγάρι τον ήλιο και τους πλανήτες και τους βάζουν στη σωστή σειρά σε σχέση με τον ήλιο.
Τα παιδιά δημιούργησαν μία δική τους κατασκευή μηχανικής σε χαρτόνι: τους μακρινούς πλανήτες(Ποσειδώνας-Ουρανός) και τον πιο κοντινό (Ερμή) σε σχέση με τη Γη και ανά ομάδα έγραψαν τα βήματα των διαδρομών σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, σε χαρτί Α4.
Δημιούργησαν έναν μεγάλο και ένα μικρό δικό τους πύραυλο.(σύνδεση με την υλοποίηση της θεματικής που υλοποιεί η φοιτήτρια).
3ο. Εργαστήριο
Τίτλος: Ο ήλιος μας πηγή ζωής-Ήλιε, Γη, Σελήνη Μέρα ή Νύχτα;
Ενεργοποίηση
Τα παιδιά γίνονται ήλιοι μέσα από τη ζωγραφιά τους, ακούν μουσική του Μότσαρτ και κινούνται στο χώρο.
Παρακολούθηση βίντεο για την κίνηση του ήλιου: https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic
Ερωτήσεις προς την ολομέλεια
Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Παρατηρείστε και δείτε πως είναι η επιφάνεια του Ήλιου; Με τι μοιάζει ο Ήλιος;
1.Παρακολούθηση βίντεο με το μύθο του Φαέθωνα.
Συζήτηση για το φως και τη θερμότητα του Ήλιου και οφέλη και συνέπειες (Φύλλο εργασίας : με τον ήλιο χαρούμενο, τον ήλιο λυπημένο σχετικά με τις συνέπειές του)
2,κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης NASA Visualization Technology Applications and Development (VTAD) (Science- Technology)
Τα παιδιά με την υδρόγειο υλοποιούν τις κινήσεις της Γης γύρω από τον ήλιο και τον άξονά της.
3.Πείραμα με φακό και τη Γη για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της. Χρήση της μεθοδολογίας IBSE που εξηγείται παρακάτω (Science) http://vivifoti.blogspot.com/2016/01/blog-post_7.html
Με αφόρμηση την Διεθνή ημέρα φωτός(16-5-2022), δόθηκε στα παιδιά φύλλο εργασίας, όπου θα έπρεπε να τσεκάρουν φυσικές πηγές φωτός.
4.Συζήτηση με την ολομέλεια για το πως περνάμε τη μέρα και τη νύχτα.
-Αναζήτηση στο Google εικόνων(ημέρα-νύχτα).
- Ζωγραφική με στιγμές της ημέρας νύχτας σε μικρά χαρτάκια και πλαστικοποίηση.-
- Δημιουργία μακέτας(ημέρα-νύχτα) από τα παιδιά και αξιοποίησή της: Τα παιδιά ανά ζευγάρια μιλούν για τον εαυτό τους τι κάνουν την ημέρα-τι κάνουν τη νύχτα με αντιστοίχιση των καρτελών(ήλιος-φεγγάρι) στα καρτελάκια της μακέτας τους.
προσδοκόμενα αποτελέσματα
-Να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του,τις συνέπειές του(οφέλη-βλάβες)
-Να συνδέσουν τον Ήλιο με τη Μυθολογία
-Εξοικείωση με τις ΨηφιακέςΤεχνολογίες, δημιουργία και διαμοιρασμό ψηφιακού υλικού
-Να προσεγγίσουν έννοιες κωδικοποίησης και μαθηματικών -Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης -Να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας
-Να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους
-Να κατανοήσουν την πορεία του Ήλιου και τις σκιες στα αντικέμενα
-Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Με την ολοκλήρωση του 3ου εργαστηρίου
Τα παιδιά γνωρίζουν:
α. Τα χαρακτηριστικά του ήλιου και τις συνέπειές τους.
β. Την κίνηση της γης
Τα παιδιά παρατήρησαν, πειραματίστηκαν και κατανόησαν:
α. Την πορεία του ήλιου και τις σκιές στα αντικείμενα
β. Την εναλλαγή ημέρας-νύχτας
Τα παιδιά εξοικειώθηκαν:
α. Με τα ψηφιακά εργαλεία
β. Με τη δημιουργία -διαμοιρασμό και χρήση του ψηφιακού υλικού.
Τα παιδιά μέσα από ενεργοποίηση-βιωματική μάθηση κατάφεραν:
α. Να οπτικοποιήσουν και να μιλήσουν για την ημέρα τους.
β.. να προσεγγίσουν έννοιες κωδικοποίησης και μαθηματικών
Επίσης κατανόησαν τη σύνδεση του ήλιου με τη Μυθολογία.
4ο εργαστήριο
Τίτλος:
Το ρομπότ μας ξεκινά..
1.ρομποτική:τα παιδιά δημιουργούν ανά ομάδες τα βήματα διαδρομών του ρομπότ Δεινόσαυρος στην μακέτα τους(ημέρα-νύχτα)
2.Τα παιδιά μας παίζουν στον υπολογιστή Ψηφιακό παιχνίδι με αντιστοίχηση εικόνων και σκιών πλανητών με το εργαλείο wardwall https://wordwall.net/play/16737/506/988)
3.Ταξίδι στη σελήνη
-Ακούμε την Ιστορία Φεγγαροσκεπαστής του ΠΙΜΠΑΡΕ ΕΡΙΚ https://youtu.be/COSzCNona4Q,
- Συζήτηση με την ολομέλεια για την ιστορία
--Ζωγραφίζουμε στο σπίτι: Την ιστορία της Φεγγαροσκεπαστής σε συνεργασία με κάποιο μέλος της οικογένειάς μας(ανεστραμμένη μάθηση) και την φέρνουμε για παρουσίαση στην τάξη.
προσδοκόμενα αποτελέσματα
-Να εξοικειωθούν με την ρομποτική και τον προγραμματισμό
Σύνδεση Σχολείου-Οικογένειας
Προσφέρουμε την ευκαιρία:
-Να μπορούν να αξιοποιούν προς όφελός τους τον ελεύθερο χρόνο τους
-Να αναπτύσσουν ομαδοσυνεργατικό πνεύμα και μέσα στην Οικογένειά τους.
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τα παιδιά ευχαριστήθηκαν το εργαστήριο, με ενθουσιασμό παρατηρούσαν το ρομπότ δεινόσαυρο να ακολουθεί τα βήματα διαδρομών που είχαν σχεδιάσει, πέρασαν όμορφα παίζοντας στον υπολογιστή το ψηφιακό παιχνίδι με την αντιστοίχιση σκιών.
Τα παιδιά πέτυχαν να εξοικειωθούν :
με τη ρομποτική και τον προγραμματισμό
Να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες
Τους δόθηκε η ευκαιρία να αξιοποιήσουν παιδαγωγικά και δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο τους.
Να αναπτύσσουν ομαδοσυνεργατικό πνεύμα με μέλη της οικογένειάς τους(αδέλφια,γονείς).
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Τίτλος: Ας δημιουργήσουμε τις αφίσες μας!! Διάχυση εργαστηρίου στην σχολική μας κοινότητα.
1. Δημιουργία αφισών: Τα παιδιά βλέπουν στον υπολογιστή το φωτογραφικό υλικό τους από τις δράσεις του εργαστηρίου και αποφασίζουν για το ποιες αφίσες θα δημιουργήσουν στο Poster My Wall.
2. Επίσκεψη στην Α Τάξη των δύο συστεγαζόμενων Δημοτικών σχολείων(18ο και 29ο) και στα δύο τμήματα του συστεγαζόμενου 32ου Ν/Γ Βόλου για να προσφέρουν τις αφίσες τους.
Στις επισκέψεις μας που υλοποιήθηκαν οι μαθητές μας μέσα από αναστοχασμό του εργαστηρίου τους, είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα έργα τους, να υπάρξει διάδραση μεταξύ των μαθητών και πετύχαμε το ενδιαφέρον των μαθητών που επισκεφτήκαμε και τους προσφέρθηκε η ευκαιρία για ενεργοποίηση των μαθητών, να δοκιμάσουν τα ίδια το ρομπότ μας και να υλοποιήσουν τα βήματα διαδρομών που είχαμε δημιουργήσει. Τα παιδιά ειδικά του συστεγαζόμενων νηπιαγωγείων καθώς και οι εκπαιδευτικοί των αντίστοιχων τμημάτων είχαν την ευκαιρία να δουν τον εναλλακτικό τρόπο που βρήκαμε για να υλοποιήσουμε τη ρομποτική στην τάξη μας.
Στο τέλος τα παιδιά ως ένδειξη φιλίας πρόσφεραν τις αφίσες τους.
Προσδοκόμενα αποτελέσματα
-Να ενεργοποιήσουν την κριτική τους σκέψη
- Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία, τη δημιουργία και το διαμοιρασμό ψηφιακού υλικού
- Να αναδείξουν τις δράσεις τους στην σχολική κοινότητα.
-Να αναπτύσσουν φιλικό κλίμα με την σχολική κοινότητα.
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου οι μαθητές κατάφεραν:
-Να ενεργοποιήσουν την κριτική τους σκέψη και να επιλέγουν κατάλληλο φωτογραφικό υλικό
- Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία
- Να γνωστοποιήσουν τις δράσεις τους στην σχολική κοινότητα.
- Να αναπτύσσουν φιλικό κλίμα με την σχολική κοινότητα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου