2Η ΕΔΟΜΑΔΙΑΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΠΤΕΑ, του Π.Θ.
Πρόγραμμα Μεντόρων νηπιαγωγών.
Θεματική: Ο πλανήτης μας η ΓΗ, κι όμως γυρίζει.
1η Ημέρα
Από την πρώτη ώρα έως την τελευταία, σε μια γωνία της τάξης θα υπάρχει μια υδρόγειος σφαίρα προσβάσιμη σε όλα τα παιδιά. Τα παιδιά θα την εξερευνούν, θα την επεξεργάζονται και θα είναι καλή αφόρμηση για την εισαγωγή στο θέμα.
Καλωσορίζουμε τα παιδιά μετά από αρκετό καιρό και ως αφόρμηση για το θέμα τους ανακοινώνουμε πως θα κάνουμε ένα μακρινό ταξίδι για αυτές τις δυο εβδομάδες που θα κάνουμε μαζί μάθημα. Ρωτάμε τα παιδιά αν μπορούν να φανταστούν πού θα είναι το ταξίδι. Έπειτα και με βάση τις απαντήσεις των παιδιών, θα ανακοινώσουμε στα παιδιά πως θα πάμε στο διάστημα και αρχίζουμε να τους κάνουμε διάφορες ερωτήσεις. Ενδεικτικές ερωτήσεις: Από τι αποτελείται το διάστημα;
Πώς λέγεται ο πλανήτης μας;
Στο διάστημα μόνο ο πλανήτης μας υπάρχει;
Ξέρετε κάποιον άλλον πλανήτη;
Μοιάζουν με το δικό μας πλανήτη;
Θέλετε να μάθουμε τα ονόματά τους;
Στη συνέχεια δείχνουμε στα παιδιά φωτογραφίες από τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος, αναφέροντας ταυτόχρονα και τα ονόματά τους.
Τοποθετούμε και τις φωτογραφίες των πλανητών στα θρανία των παιδιών ώστε να τους επεξεργαστούν από κοντά. Στο τέλος, τους δίνουμε ένα φύλλο εργασίας όπου υπάρχει αντιστοίχιση των πλανητών με τα ονόματά τους.
2ο φύλλο εργασίας όπου θα ζωγραφίσουν τον πλανήτη που τους έκανε εντύπωση.
2η Ημέρα
1η δραστηριότητα.
Αφού τα παιδιά κάνουν ένα γρήγορο αναστοχασμό της χθεσινής ημέρας καλούνται από τη νηπιαγωγό να απαντήσουν, αξιοποιώντας βιώματά τους-προυπάρχουσες γνώσεις από άλλες θεματικές στο ερώτημα: Υπάρχει ζωή στον πλανήτη ΓΗ? αν ναι ποιοι οργανισμοί ζουν στη Γη? Αφού τα παιδιά δώσουν τις απαντήσεις τους και ολοκληρώσουν την συζήτηση καλούνται να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά και να δημιουργήσουν σε χαρτόνι τον πλανήτη ΓΗ και ότι υπάρχει στη Γη (άνθρωποι, σπίτια, δένδρα, ζώα κ.λ.π.)2η δραστηριότητα
Ας ταξιδέψουμε σε χώρες της Γης.
Τα παιδιά πειραματίζονται με την χρήση ψηφιακού εργαλείου και ταξιδεύουν σε διάφορες χώρες της Γης.
3η Ημέρα
1η δραστηριότητα
Ενεργοποίηση
Η φοιτήτρια θυμίζει στα παιδιά κάνοντας την ερώτηση: σε ποιες χώρες ταξιδέψατε χθες στον υπολογιστή? Τα παιδιά λένε διάφορες χώρες και η φοιτήτρια τους μοιράζει εικόνες από τις χώρες που ταξίδεψαν και με τη συνοδευτική μουσική του Μότσαρτ χορεύουν τη χώρα που κρατούν.
Έπειτα η φοιτήτρια μαζεύει τις εικόνες και τις βάζει σε μία τσάντα, όπου το κάθε παιδί καλείται να τραβήξει τυχαία μία εικόνα χώρας. Το κάθε παιδί παρατηρεί την εικόνα του καλά και καλείται να ζωγραφίσει ότι του άρεσε από την εικόνα.
2η δραστηριότητα
Μια έκπληξη σας περιμένει..
Τα παιδιά ψηφίζουν τα τρία καλύτερα από τα παραπάνω έργα. Ψήφισαν την Αμερική, τη Γαλλία και τη Ρωσία.
Τα παιδιά ανυπομονούν για την έκπληξη, βομβαρδίζουν τη φοιτήτρια με ερωτήσεις και η φοιτήτρια τους λέει αύριο θα δείτε την έκπληξη στον υπολογιστή!!
Την τελευταία διδακτική ώρα, απασχολήσαμε σε ομάδες των 2 ατόμων, τα παιδιά στον υπολογιστή. Συγκεκριμένα φέραμε από το σπίτι εκπαιδευτικά Cd της Ramkid και τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδια με το ηλιακό σύστημα. Το ένα παιχνίδι ονομαζόταν “Πλανήτες στη σειρά” και έπρεπε τα παιδιά να τοποθετήσουν τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος στη σωστή σειρά ανάλογα με τη θέση του και με βάση τη θέση του κοντά στον ήλιο.
Το δεύτερο παιχνίδι ονομαζόταν “Πλανητομίξερ” και τα παιδιά έπρεπε να σχηματίσουν τον πλανήτη που το παιχνίδι τους ζητούσε, συνδυάζοντας τα σωστά χρώματα του πλανήτη εκείνου.
4η Ημέρα
Ενεργοποίηση
Η Φοιτήτρια αποκαλύπτει την έκπληξη στα παιδιά!1 Τα παιδιά ανά ομάδες με χαρά παίζουν παζλ στον υπολογιστή με τα τρία καλύτερα έργα που ψήφισαν.
3η Εβδομαδιαία διδασκαλία φοιτήτριας του ΠΤΕΑ του Π.Θ.
Πρόγραμμα Μεντόρων Νηπιαγωγών
Υπήρξε συνεργατική υποστήριξη από τη φοιτήτρια και στην υλοποίηση του Εργαστήριου Δεξιοτήτων, του 4ου Θεματικού άξονα, με τίτλο: «STEAM και η ΓΗ γυρίζει….»
Υπόθεμα: Η Ανακύκλωση στη ΓΗ
1η Ημέρα
Η αφόρμηση θα δοθεί από τα ανακυκλώσιμα υλικά που έχουν τοποθετηθεί στη γωνιά της τάξης και τα παιδιά έχουν παρατηρήσει. Τα ρωτάμε αν έχουν σκεφτεί ποιο θέμα μπορεί να συζητήσουμε αυτή την εβδομάδα και απαντάνε εύλογα για την ανακύκλωση. Τους ανακοινώνουμε πως θα τους διαβάσουμε μια ιστορία που μας αφηγήθηκαν και θέλουμε να μας λύσουν την απορία που δημιουργείται στο τέλος της ανάγνωσής της. Τους λέμε πως όπως έχουν μάθει σε προηγούμενη θεματική, κάθε βιβλίο και συνεπώς κάθε ιστορία έχει έναν τίτλο. Ο τίτλος της ιστορίας αυτής είναι “Οι περίεργοι επισκέπτες”. Μια φορά και έναν καιρό, στον πλανήτη Γη, σε μια μικρή περιοχή της χώρας μας, ο κόσμος ήταν πολύ αναστατωμένος. Στο δάσος της πόλης τους εμφανίστηκαν 4 περίεργα πλάσματα. Να! Σαν κι αυτά! Στο σημείο αυτό δείχνουμε τις φωτογραφίες από τους εξωγήινους που έχουμε εκτυπώσει. Ξέρετε εσείς παιδιά τι είναι αυτά; Τα παιδιά απαντούν ότι είναι εξωγήινοι. Αυτά τα πλάσματα είχαν φέρει μεγάλη αναστάτωση. Είχαν πάει στα σκουπίδια των ανθρώπων, είχαν πάρει πλαστικά μπουκάλια, χαρτιά και γυάλινα βάζα, τα έβαλαν σε σακούλες, τα έβαλαν και μέσα στο διαστημόπλοιό τους και έφυγαν για τον πλανήτη τους. Ο κόσμος είχε αρχίσει να απορεί. ¨Μα καλά” έλεγαν όλοι, “τόση αξία έχουν τα σκουπίδια μας;” Ρωτάμε λοιπόν τα παιδιά αν πιστεύουν ότι τα σκουπίδια που μάζεψαν οι εξωγήινοι είχαν αξία. Τα περισσότερα παιδιά απάντησαν όχι και μερικά απάντησαν ναι χωρίς να δώσουν όμως περαιτέρω εξήγηση. Τους δώσαμε χρόνο να σκεφτούν μοιράζοντας τους ένα φύλλο εργασίας με βάση την ιστορία. Το φύλλο εργασίας περιλάμβανε 3 ερωτήματα: α) να κυκλώσουν τη σωστή απάντηση αν οι περίεργοι επισκέπτες ήταν χιονάνθρωποι ή εξωγήινοι, β) να ζωγραφίσουν τι πήραν οι εξωγήινοι από τα σκουπίδια των ανθρώπων και γ) η προφορική απάντηση στην ερώτηση αν έχουν αξία τα σκουπίδια και γιατί τα πήραν οι εξωγήινοι.
Έπειτα, αναφέραμε στα παιδιά πως οι εξωγήινοι πήραν τα σκουπίδια για ανακύκλωση και αναφέραμε και τα υλικά που χρειάζονται για αυτή τη διαδικασία. Τα παιδιά με δική τους πρωτοβουλία αποφάσισαν ανά ομάδα να παρουσιάσουν κάθε ανακυκλώσιμο υλικό που βρισκόταν στη γωνιά της τάξης: γυαλί, χαρτί, πλαστικό και αλουμίνιο.
Η ενεργοποίηση των παιδιών έγινε μέσω ενός τραγουδιού για την ανακύκλωση από την παιδική χορωδία του Σπύρου Λάμπρου(https://www.youtube.com/watch?v=_aMVpHaUx7c). Ρωτάμε τα παιδιά αν θυμούνται μέσω του τραγουδιού ποια είναι τα ανακυκλώσιμα υλικά και πού μπορούμε να τα βρούμε. Στη γωνιά της τάξης όπου υπάρχουν διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά, τα παιδιά τα παρατηρούν και τα επεξεργάζονται. Σηκώνεται ένα ένα και παρουσιάζει το αντικείμενο που κρατάει λέγοντας και από ποιο υλικό είναι φτιαγμένο. Μερικά παιδιά επιλέγουν αντικείμενα και από άλλες γωνιές της τάξης τα οποία δεν αποτελούν ανακυκλώσιμα υλικά και θέτουμε στα παιδιά ερωτήσεις όπως, είναι σίγουρα ανακυκλώσιμο υλικό αυτό; Και αν είναι ποιο από τα υλικά που αναφέραμε αντιπροσωπεύει. Έτσι ενεργοποιείται η κριτική σκέψη των παιδιών και η αντιληπτική τους ικανότητα. Αφού γίνει αυτή η συζήτηση, μοιράζουμε στα παιδιά φύλλα εργασίας όπου υπάρχουν πάνω ανακυκλώσιμα και μη υλικά. Τα παιδιά πρέπει να κόψουν μόνο τα ανακυκλώσιμα υλικά και να τα κολλήσουν στο άλλο φύλλο εργασίας που τους έχουμε μοιράσει που αποτελεί ένα λευκό χαρτί. Τα παιδιά διασκέδασαν με αυτή τη διαδικασία και ό,τι υλικό αναγνώριζαν από το φύλλο εργασίας τους το εντόπιζαν στην τάξη και το ξανά παρουσίαζαν στην τάξη.
3η ημέρα
Η αφόρμηση θα δοθεί από τα ίδια τα παιδιά. Στον τοίχο της τάξης είναι κρεμασμένο ένα έργο των παιδιών που είχε υλοποιηθεί στις 10 Μαιου όπου τα παιδιά είχαν ζωγραφίσει τη γη και ό,τι κατοικείται πάνω της και είχαμε αφήσει έναν κενό χώρο δίπλα για να γινόταν άλλη δραστηριότητα. Τα παιδιά από την πρώτη ώρα άρχισαν να απορούν τι θα κάναμε σε αυτό το μεγάλο χαρτόνι για αυτό και τους είπαμε ότι θα σχεδιάσουμε τη γη με το σήμα της ανακύκλωσης. Στο χαρτί σχηματίσαμε τον κύκλο για τη γη και σχηματίσαμε τα τρια βελάκια της ανακύκλωσης σε κυκλικό σχήμα. Έπειτα τα παιδιά διακόσμησαν το χαρτί με δικές τους πινελιές, ζωγραφίζοντας ανακυκλώσιμα υλικά όπως πλαστικά μπουκάλια, τενεκεδάκια, χαρτιά. Στο τέλος έγραψαν ως τίτλο της εργασίας τους “ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΥΜΕ ΣΤΗ ΓΗ ΜΑΣ”.
Έπειτα την τελευταία ώρα δείξαμε στα παιδιά ένα βίντεο όπου γινόταν ενημέρωση για τον μπλε κάδο της ανακύκλωσης(https://www.youtube.com/watch?v=jUXWKk3JLCU). Τα παιδιά ενημερώθηκαν όχι μόνο για το ποια είναι τα ανακυκλώσιμα υλικά αλλά και για το πώς γίνεται η διαδικασία της ανακύκλωσης, πού χρησιμεύει και κινητοποιήθηκαν και τα ίδια για αυτή τη διαδικασία. Παίξανε ένα παιχνίδι στον υπολογιστή όπου έπρεπε να σύρουν τα ανακυκλώσιμα υλικά στο όνομα που τους αντιστοιχούσε και να το άφηναν εκεί πάνω. Οι απαντήσεις των παιδιών ήταν όλες σωστές και δούλεψαν συνεργατικά το ένα προς το άλλο.
Με παρότρυνση των παιδιών αποφασίσαμε η όλη διαδικασία να γίνει πιο βιωματική και να βγούμε στους γειτονικούς κάδους και να τους παρατηρήσουμε. Τέθηκαν ερωτήσεις στα παιδιά, όπως τι χρώμα κάδους βλέπετε; Τι αντικείμενα διακρίνεται μέσα στον μπλε κάδο; Ποια αντικείμενα διακρίνετε στην αφίσα που είναι κολλημένη στον μπλε κάδο; Στη συνέχεια μετακινηθήκαμε στο δίπλα πεζοδρόμιο και παρατηρήσαμε με τα παιδιά τα σκουπίδια που ήταν πεταμένα έξω και διακρίναμε τα ανακυκλώσιμα υλικά. Τα παιδιά ενεργοποιήθηκαν για να μαζέψουν τα σκουπίδια λέγοντας τους πως την επόμενη ημέρα θα βγαίναμε να τα μαζέψουμε. Πριν το σχόλασμα μαζευτήκαμε όλοι μαζί και τα παιδιά τραγούδησαν το κομμάτι που έγραψε η νηπιαγωγός τους για το πρόγραμμα του etwinning στα πλαίσια των δραστηριοτήτων για τη φύση ¨Σώστε το χώμα¨.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου