Στις 11/3/2015, υλοποιήθηκε στην τάξη μας, η 3η ημερήσια διδασκαλία των φοιτητριών της Ειδικής Αγωγής,σύμφωνα με την συνεργασία μας με το Π.Θ., η οποία αφορά το πλαίσιο της πρακτικής τους άσκησης και τα καθήκοντά μου ως μέντορας.
Η συνεργασία μας βασίζεται στον ετήσιο προγραμματισμό του Νηπ/γωγείου μας, και συγκεκριμένα σύμφωνα με τον Γ Τριμηνιαίο Προγραμματισμό, οι φοιτήτριες είχαν την ευκαιρία να υλοποιήσουν την διδασκαλία τους στην Θεματική: Τα Κατοικίδια Ζώα.
Αφού προηγήθηκαν οι συναντήσεις ,οι προτάσεις και οι συζητήσεις μας για την θεματική,στο πλαίσιο της μεντορικής σχέσης, οι δύο φοιτήτριες ήρθαν και πάλι στην τάξη μας με χαρά να υλοποιήσουν από μία εκπ/κή-διδακτική δράση κατά την φάση της διδασκαλία τους.
Η πρώτη φοιτήτρια λοιπόν με αφόρμηση την κύρια θεματική του προγραμματισμού και τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις των νηπίων, προχώρησε στην δημιουργία ενός υποθέματος: Τα ζώα της Ζούγκλας,όπου μέσα από εποπτικό υλικό(Βιβλία για τα κατοικίδια,γωνιά παρατήρησης στην τάξη με αυθεντικά κατοικίδια:πουλί σε κλουβί,χελώνα σε νερό,τα οποία έφεραν τα νήπια από το σπίτι τους,βιβλίο με τα ζώα της ζούγκλας),δημιούργησε την κατάλληλη παιδαγωγική ατμόσφαιρα για συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης.Τα νήπια με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον κοιτούσαν τις εικόνες από τα ζώα της ζούγκλας και έτσι η νηπ/γωγός προχώρησε να ανακοινώσει στην ομάδα της τάξης, την πρότασή της για δημιουργική δράση.
Η πρότασή της ήταν να χωριστούν σε ομάδες και να προβούν στον σχηματισμό Κατηγοριοποίησης των ζώων: Τα Κατοικίδια και τα ζώα της ζούγκλας σε δύο καρτέλες.Τα νήπια ανταποκρίθηκαν με χαρά στην πρόταση της φοιτήτριας και έτσι άρχισε η δράση.
Κατά την φάση προετοιμασίας σχηματίστηκαν δύο ανομοιογενείς ομάδες που παρατηρούσαν τις καρτέλες των ζώων που δόθηκαν από τη φοιτήτρια,έκαναν υποθέσεις και προτάσεις για την κατηγοριοποίηση των ζώων, ποά ζώα θα είναι τα περισσότερα, όρισαν ποιο παιδί θα γράψει την ονομασία στο χαρτί κάνσολ των αντίστοιχων κατηγοριών ζώων ανά ομάδα,ποια παιδιά θα κολλούν τα καρτελάκια των ζώων στο κάνσολ,ποια παιδιά θα βρίσκουν το καρτελάκι με την ονομασία του κάθε ζώου και θα το κολλούν στην αντίστοιχη εικόνα,ποιο παιδί θα κάνει την μέτρηση των ζώων και ποιο θα γράψει το αριθμητικό σύνολο που θα προκύψει ανά ομάδα.
Η παραπάνω δράση είναι συμβατή με το Α.Π., αφού βασίζεται στην Διαθεματική προσέγγιση και προσφέρει στους μαθητές ευκαιρία για δημιουργική μάθηση σε διάφορα γνωστικά πεδία όπως:
Π/ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ μέσω της Κατηγοριοποίησης των Ζώων,Π/ΓΛΩΣΣΑ με αναδυόμενη γραφή και αναδυόμενη ανάγνωση,Π/ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ με Μέτρηση και γραφή του αριθμητικού συνόλου.και στην Ομαδοσυνεργατική μέθοδο, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές ασκούνται σε μαθησιακούς στόχους,κατακτούν δηλαδή συνεργατικές και επικοινωνιακές δεξιότητες.
Η διδακτική προσέγγιση της φοιτήτριας οδηγεί στην δημιουργία ενός τελικού προιόντος από τα νήπια,το οποίο η νηπιαγωγός της τάξης μπορεί να το διαχειριστεί ως εργαλείο παιδαγωγικής αξιοποίησης για περεταίρω δράση με τους μαθητές, όπως να προβούν οι μαθητές μέσα από την παρατήρηση του τελικού προιόντος, σε προσέγγιση λογικομαθηματικών σκέψεων:αριθμητική σύγκριση,επαλήθευση των υποθέσεων κ.λ.π.Επομένως δημιουργεί και διευκολύνει την εκπ/κή διαδικασία στον βασικό της σκοπό ως μεθοδολογία μάθησης, την ενεργοποίηση της κοινωνικής εποικοδομητικής μάθησης,την ανακαλυπτική μάθηση, της ενεργετικής μάθησης,μέσα από το τρίπτυχο:Στοχασμός-Δράση-Αναστοχασμός.
Η δεύτερη φοιτήτρια,υλοποίησε με την σειρά της και αυτή την διδασκαλία της,όπου αρχικά διάβασε στα παιδιά ένα παραμύθι με τίτλο: Ο γάτος που μιλούσε,που ήταν κι η αφόρμηση της κυρίως δράσης της.
Το παραμύθι αξιοποιήθηκε από την φοιτήτρια ώστε μέσα από εικόνα που έδειξε στα παιδιά, να την περιγράψουν και να κάνουν υποθέσεις για την ιστορία και τον τίτλο της. Έτσι δημιουργήθηκε άμεσα η συμμετοχική διαδικασία των νηπίων αλλά και η πρόκληση του ενδιαφέροντος στα παιδιά να ακούσουν με προσοχή την ιστορία και έπειτα να ακολουθήσουν ερωτήσεις-απαντήσεις και επαληθεύσεις σύμφωνα με την Μαιευτική Μέθοδο.
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν πολύ από την ιστορία και με πολύ έξυπνο τρόπο και καλή οργάνωση, η φοιτήτρια κατάφερε να ενεργοποιήσει τα νήπια και να τα καθοδηγήσει στον βασικό της σκοπό,ο οποίος ήταν: Οι μαθητές να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές προς τα κατοικίδια ζώα.
Επομένως ήταν πολύ εύκολο για την ίδια αλλά και για τα παιδιά να υλοποιηθεί η δραστηριότητα: Συμπεριφορά του ανθρώπου προς τα κατοικίδιά του,αφού και η πρότασή της προς τα νήπια ήταν να παίξουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που με τις εικονογραφήσεις του ,μαρτυρούσε θετικές η αρνητικές συμπεριφορές του ανθρώπου προς τα ζώα.
Επίσης τα παιδιά μέσα από το προτεινόμενο παιχνίδι είχαν την ευκαιρία,μέσα από το ζάρι που έριχναν να αναγνωρίσουν αριθμούς,να μετρούν τα βήματά τους από εικόνα σε εικόνα, να αξιοποιήσουν προυπάρχουσες γνώσεις χωροχρονικού προσανατολισμού(μπρος-πίσω), να παρατηρούν την εικόνα καλά να την περιγράφουν, να κατανοούν την θετικότητα ή μη της συμπεριφοράς του ανθρώπου προς τα ζώα,ενεργοποιώντας την κριτική τους σκέψη,κι όλα αυτά με τον καλύτερο παιδαγωγικό τρόπο,το παιχνίδι, συμβατό με την ηλικία των νηπίων.
Η παραπάνω δράση είναι διαθεματική και ομαδοσυνεργατική, άρα και συμβατή με το Α.Π.
Τα γνωστικά πεδία που αξιοποιήθηκαν είναι:Π/ΓΛΩΣΣΑ(προφορικός λόγος),Π/ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ(αναγνώριση αριθμών,μέτρηση,παρατήρηση εικόνας,χωροχρονικές έννοιες) και Π/ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ(απόκτηση θετικών στάσεων-συμπεριφορών προς τα ζώα).
Επίσης η φοιτήτρια είχε ετοιμάσει και δύο έτοιμα εικονογραφημένα και με λεκτική διατύπωση δημιουργικά φύλλα-υποδείγματα ,θετικών συμπεριφορών προς τα ζώα,τα οποία τα έδωσε στα νήπια κατά την αποχώρησή τους, ώστε να τα συζητήσουν όποτε θελήσουν και με τους γονείς τους αλλά και να γνωρίζουν πολύ καλά πλέον ότι προβαίνω στην επιλογή να έχω στο σπίτι μου κάποιο ζώο,συνεπάγεται υποχρεώσεις και υπευθυνότητα,άρα δηλαδή να αναπτύσσουν την οικολογική τους περιβαλλοντική συνείδηση.
Η συγκεκριμένη επιλογή της φοιτήτριας, φανερώνει και τη δική της αντίληψη για το σχολείο,το πως δηλαδή ,είναι αναγκαίο η λειτουργία του σχολικού χώρου ως προς την μάθηση, να συνεχίζεται και έξω από τα τείχη της προσχολικής τάξης,άρα να είναι ένα ανοικτό σχολείο, που αναγεννά συνεργατικές δράσεις εντός του οικογενειακού πλαισίου,στο πλαίσιο ενός οικοσυστημικού αλληλεπιδραστικού περιβάλλοντος μάθησης της σχολικής κοινότητας, το οποίο διευκολύνει την δια βίου εκπ/ση των πολιτών μιάς κοινωνίας.
Στο τέλος των δράσεων τα νήπια είχαν την ευκαιρία να ακούσουν από το διαδίκτυο μέσα από το λογισμικό κοινωνικής δικτύωσης, το You Tube, τραγόυδια αυθεντικά από την μουσική βιβλιογραφία και να χορέψουν,αφού η τάξη μας μετασχηματίστηκε σε μπαράκι,όπου υπάρχει ο μπάρμαν και οι παρέες των πελατών(ανδροπαρέες,γυναικοπαρέες,μεικτές παρέες όπως ακριβώς και στην πραγματικότητα της ζωής των ανθρώπων
.
Κάπως έτσι λοιπόν ολοκληρώθηκαν οι δράσεις των φοιτητριών στην τάξη μας,όπου πραγματικά κατάφεραν να οδηγήσουν όλο το σύστημα των εμπλεκόμενων μελών (νηπιαγωγός-νήπια-γονείς),στο να έχει μία πραγματικά όμορφη ημέρα.Μπράβο κορίτσια!!
Ομολογώ ότι η πρακτική των φοιτητριών εξελίσσεται προς το καλύτερο,οι φοιτήτριες μαζί με τον μέντορά τους έχουν καταφέρει και κερδίσει μία καλή και δημιουργική επικοινωνία,εμπιστοσύνη και ισοτιμία στην σχέση τους.Το πιό βασικό όμως είναι ότι πραγματικά οι συνεργάτες μου-αυριανοί νηπιαγωγοί,αγαπούν αυτό που κάνουν και ήδη τους φαντάζομαι και τους το εύχομαι νά ναι γρήγορα στην νηπιακή τάξη,
Η συνεργασία μας βασίζεται στον ετήσιο προγραμματισμό του Νηπ/γωγείου μας, και συγκεκριμένα σύμφωνα με τον Γ Τριμηνιαίο Προγραμματισμό, οι φοιτήτριες είχαν την ευκαιρία να υλοποιήσουν την διδασκαλία τους στην Θεματική: Τα Κατοικίδια Ζώα.
Αφού προηγήθηκαν οι συναντήσεις ,οι προτάσεις και οι συζητήσεις μας για την θεματική,στο πλαίσιο της μεντορικής σχέσης, οι δύο φοιτήτριες ήρθαν και πάλι στην τάξη μας με χαρά να υλοποιήσουν από μία εκπ/κή-διδακτική δράση κατά την φάση της διδασκαλία τους.
Η πρώτη φοιτήτρια λοιπόν με αφόρμηση την κύρια θεματική του προγραμματισμού και τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις των νηπίων, προχώρησε στην δημιουργία ενός υποθέματος: Τα ζώα της Ζούγκλας,όπου μέσα από εποπτικό υλικό(Βιβλία για τα κατοικίδια,γωνιά παρατήρησης στην τάξη με αυθεντικά κατοικίδια:πουλί σε κλουβί,χελώνα σε νερό,τα οποία έφεραν τα νήπια από το σπίτι τους,βιβλίο με τα ζώα της ζούγκλας),δημιούργησε την κατάλληλη παιδαγωγική ατμόσφαιρα για συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης.Τα νήπια με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον κοιτούσαν τις εικόνες από τα ζώα της ζούγκλας και έτσι η νηπ/γωγός προχώρησε να ανακοινώσει στην ομάδα της τάξης, την πρότασή της για δημιουργική δράση.
Η πρότασή της ήταν να χωριστούν σε ομάδες και να προβούν στον σχηματισμό Κατηγοριοποίησης των ζώων: Τα Κατοικίδια και τα ζώα της ζούγκλας σε δύο καρτέλες.Τα νήπια ανταποκρίθηκαν με χαρά στην πρόταση της φοιτήτριας και έτσι άρχισε η δράση.
Κατά την φάση προετοιμασίας σχηματίστηκαν δύο ανομοιογενείς ομάδες που παρατηρούσαν τις καρτέλες των ζώων που δόθηκαν από τη φοιτήτρια,έκαναν υποθέσεις και προτάσεις για την κατηγοριοποίηση των ζώων, ποά ζώα θα είναι τα περισσότερα, όρισαν ποιο παιδί θα γράψει την ονομασία στο χαρτί κάνσολ των αντίστοιχων κατηγοριών ζώων ανά ομάδα,ποια παιδιά θα κολλούν τα καρτελάκια των ζώων στο κάνσολ,ποια παιδιά θα βρίσκουν το καρτελάκι με την ονομασία του κάθε ζώου και θα το κολλούν στην αντίστοιχη εικόνα,ποιο παιδί θα κάνει την μέτρηση των ζώων και ποιο θα γράψει το αριθμητικό σύνολο που θα προκύψει ανά ομάδα.
Η παραπάνω δράση είναι συμβατή με το Α.Π., αφού βασίζεται στην Διαθεματική προσέγγιση και προσφέρει στους μαθητές ευκαιρία για δημιουργική μάθηση σε διάφορα γνωστικά πεδία όπως:
Π/ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ μέσω της Κατηγοριοποίησης των Ζώων,Π/ΓΛΩΣΣΑ με αναδυόμενη γραφή και αναδυόμενη ανάγνωση,Π/ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ με Μέτρηση και γραφή του αριθμητικού συνόλου.και στην Ομαδοσυνεργατική μέθοδο, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές ασκούνται σε μαθησιακούς στόχους,κατακτούν δηλαδή συνεργατικές και επικοινωνιακές δεξιότητες.
Το τελικό προιόν των ομάδων |
Η διδακτική προσέγγιση της φοιτήτριας οδηγεί στην δημιουργία ενός τελικού προιόντος από τα νήπια,το οποίο η νηπιαγωγός της τάξης μπορεί να το διαχειριστεί ως εργαλείο παιδαγωγικής αξιοποίησης για περεταίρω δράση με τους μαθητές, όπως να προβούν οι μαθητές μέσα από την παρατήρηση του τελικού προιόντος, σε προσέγγιση λογικομαθηματικών σκέψεων:αριθμητική σύγκριση,επαλήθευση των υποθέσεων κ.λ.π.Επομένως δημιουργεί και διευκολύνει την εκπ/κή διαδικασία στον βασικό της σκοπό ως μεθοδολογία μάθησης, την ενεργοποίηση της κοινωνικής εποικοδομητικής μάθησης,την ανακαλυπτική μάθηση, της ενεργετικής μάθησης,μέσα από το τρίπτυχο:Στοχασμός-Δράση-Αναστοχασμός.
Η δεύτερη φοιτήτρια,υλοποίησε με την σειρά της και αυτή την διδασκαλία της,όπου αρχικά διάβασε στα παιδιά ένα παραμύθι με τίτλο: Ο γάτος που μιλούσε,που ήταν κι η αφόρμηση της κυρίως δράσης της.
Το παραμύθι αξιοποιήθηκε από την φοιτήτρια ώστε μέσα από εικόνα που έδειξε στα παιδιά, να την περιγράψουν και να κάνουν υποθέσεις για την ιστορία και τον τίτλο της. Έτσι δημιουργήθηκε άμεσα η συμμετοχική διαδικασία των νηπίων αλλά και η πρόκληση του ενδιαφέροντος στα παιδιά να ακούσουν με προσοχή την ιστορία και έπειτα να ακολουθήσουν ερωτήσεις-απαντήσεις και επαληθεύσεις σύμφωνα με την Μαιευτική Μέθοδο.
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν πολύ από την ιστορία και με πολύ έξυπνο τρόπο και καλή οργάνωση, η φοιτήτρια κατάφερε να ενεργοποιήσει τα νήπια και να τα καθοδηγήσει στον βασικό της σκοπό,ο οποίος ήταν: Οι μαθητές να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές προς τα κατοικίδια ζώα.
Επομένως ήταν πολύ εύκολο για την ίδια αλλά και για τα παιδιά να υλοποιηθεί η δραστηριότητα: Συμπεριφορά του ανθρώπου προς τα κατοικίδιά του,αφού και η πρότασή της προς τα νήπια ήταν να παίξουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που με τις εικονογραφήσεις του ,μαρτυρούσε θετικές η αρνητικές συμπεριφορές του ανθρώπου προς τα ζώα.
Επίσης τα παιδιά μέσα από το προτεινόμενο παιχνίδι είχαν την ευκαιρία,μέσα από το ζάρι που έριχναν να αναγνωρίσουν αριθμούς,να μετρούν τα βήματά τους από εικόνα σε εικόνα, να αξιοποιήσουν προυπάρχουσες γνώσεις χωροχρονικού προσανατολισμού(μπρος-πίσω), να παρατηρούν την εικόνα καλά να την περιγράφουν, να κατανοούν την θετικότητα ή μη της συμπεριφοράς του ανθρώπου προς τα ζώα,ενεργοποιώντας την κριτική τους σκέψη,κι όλα αυτά με τον καλύτερο παιδαγωγικό τρόπο,το παιχνίδι, συμβατό με την ηλικία των νηπίων.
Η παραπάνω δράση είναι διαθεματική και ομαδοσυνεργατική, άρα και συμβατή με το Α.Π.
Τα γνωστικά πεδία που αξιοποιήθηκαν είναι:Π/ΓΛΩΣΣΑ(προφορικός λόγος),Π/ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ(αναγνώριση αριθμών,μέτρηση,παρατήρηση εικόνας,χωροχρονικές έννοιες) και Π/ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ(απόκτηση θετικών στάσεων-συμπεριφορών προς τα ζώα).
Επίσης η φοιτήτρια είχε ετοιμάσει και δύο έτοιμα εικονογραφημένα και με λεκτική διατύπωση δημιουργικά φύλλα-υποδείγματα ,θετικών συμπεριφορών προς τα ζώα,τα οποία τα έδωσε στα νήπια κατά την αποχώρησή τους, ώστε να τα συζητήσουν όποτε θελήσουν και με τους γονείς τους αλλά και να γνωρίζουν πολύ καλά πλέον ότι προβαίνω στην επιλογή να έχω στο σπίτι μου κάποιο ζώο,συνεπάγεται υποχρεώσεις και υπευθυνότητα,άρα δηλαδή να αναπτύσσουν την οικολογική τους περιβαλλοντική συνείδηση.
Η συγκεκριμένη επιλογή της φοιτήτριας, φανερώνει και τη δική της αντίληψη για το σχολείο,το πως δηλαδή ,είναι αναγκαίο η λειτουργία του σχολικού χώρου ως προς την μάθηση, να συνεχίζεται και έξω από τα τείχη της προσχολικής τάξης,άρα να είναι ένα ανοικτό σχολείο, που αναγεννά συνεργατικές δράσεις εντός του οικογενειακού πλαισίου,στο πλαίσιο ενός οικοσυστημικού αλληλεπιδραστικού περιβάλλοντος μάθησης της σχολικής κοινότητας, το οποίο διευκολύνει την δια βίου εκπ/ση των πολιτών μιάς κοινωνίας.
Στο τέλος των δράσεων τα νήπια είχαν την ευκαιρία να ακούσουν από το διαδίκτυο μέσα από το λογισμικό κοινωνικής δικτύωσης, το You Tube, τραγόυδια αυθεντικά από την μουσική βιβλιογραφία και να χορέψουν,αφού η τάξη μας μετασχηματίστηκε σε μπαράκι,όπου υπάρχει ο μπάρμαν και οι παρέες των πελατών(ανδροπαρέες,γυναικοπαρέες,μεικτές παρέες όπως ακριβώς και στην πραγματικότητα της ζωής των ανθρώπων
.
Κάπως έτσι λοιπόν ολοκληρώθηκαν οι δράσεις των φοιτητριών στην τάξη μας,όπου πραγματικά κατάφεραν να οδηγήσουν όλο το σύστημα των εμπλεκόμενων μελών (νηπιαγωγός-νήπια-γονείς),στο να έχει μία πραγματικά όμορφη ημέρα.Μπράβο κορίτσια!!
Ομολογώ ότι η πρακτική των φοιτητριών εξελίσσεται προς το καλύτερο,οι φοιτήτριες μαζί με τον μέντορά τους έχουν καταφέρει και κερδίσει μία καλή και δημιουργική επικοινωνία,εμπιστοσύνη και ισοτιμία στην σχέση τους.Το πιό βασικό όμως είναι ότι πραγματικά οι συνεργάτες μου-αυριανοί νηπιαγωγοί,αγαπούν αυτό που κάνουν και ήδη τους φαντάζομαι και τους το εύχομαι νά ναι γρήγορα στην νηπιακή τάξη,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου